neděle 28. června 2020

Akty XY (publikováno 19.11.2015 19:51:00)

Nedávno jsem se dočetla, že v Akademii věd předčasně ukončili výstavu fotografií pořízených starou koloidní technikou. Výstava se přestěhovala jinam, protože na fotkách autor ztvárnil nahé baby v retro stylu a dvě gender organizace zaslaly do Akademie věd dopis, že se jim to nelíbí neb to degraduje ženu na sexuální objekt a co to má společného s vědou. Na netu kolem celé historie vznikl slušný poprask a ve mně to vyvolalo spoustu vzpomínek, protože žena co sexuální objekt se řeší, co já pamatuju. Myslím si, že kdybychom každý/každá nebyly/i alespoň někdy sexuální objekt, tak už tu žádné lidstvo není a také se nepovažuju za nějak zvlášť prudérní osobu, ale nahé baby na každém rohu i v reklamě na prací prášek mi přece jen trošičku vadí, asi jako kamínek v botě a zkusím vysvětlit proč:

Po plyšáku se s nahotinkama roztrhl pytel a já v té době poměrně často chodila do různých kanceláří, firem a podniků instalovat, předvádět a školit software, který jsme tehdy vyvíjeli a prodávali. A skoro v každé kanceláři se tenkrát opakoval scénář Tří pohledů: ohlásila jsem se u dotyčného většinou pana inženýra (šlo o projekční program, který používali hlavně inženýři elektro), vlezu do kanclu, usednu k počítači a můj zrak spočine na plakátu s obnaženou babou (první pohled). Dotyčný chlap samozřejmě zaregistruje, že já se koukla a kam a na co jsem se koukla a jeho pohled se stočí na mé příslušné partie (druhý pohled - před dvaceti roky bylo, troufám si říct, celkem na co koukat). A pak se ty pohledy jednou potkají (třetí pohled) a na dohled je pořád ten plakát. A vy dva spolu máte řešit instalaci software. Randit s ním nechcete a dávat mu to najevo taky nechcete, protože spolu přece vedete jednání obchodní, vůbec nic kromě tří pohledů se nestalo a co kdybyste se ještě dověděli, že plakát je kolegy a na co vy hned nemyslíte. A tak zbývá jediná možnost - předstírat, že žádný plakát s nahatou babou tu není a udržet tváří v tvář cizím kozám neutrální obchodní ksichtík. Což je něco, v čem se musíte otrkat a zvyknout si na to a je to trochu nepříjemné asi jako ten šutr v botě. A když nenatrénujete tak má ten druhý v jednání navrch, protože vám je trochu trapně a trochu máte vzteka, že je vám trochu trapně.
Natrénovala jsem a ani jsem se to nesnažila někdy někomu vysvětlovat, protože jsem si myslela, že takhle to mají jen ženské a chlapům prostě nevysvětlíte co je na fotce nahotinek divného. Z tohoto omylu (chlapi to mají jinak) mě vyvedla následující příhoda:
Jela jsem jednou takhle po dálnici na služebku, se mnou dva kolegové, měli jsme dělat nějaké větší zaškolení a instalaci mimo Prahu. Rozvaluju si to na zadním sedadle, listuju novinami a upíjím ledové kafe, kolegové vepředu probírají včerejší fotbal a kolem dálnice je jeden billboard za druhým a na každém druhém cosi propaguje různě obnažená děvčica. Vnímám to jen koutkem oka, zase míjíme nějaký plakát a vtom řidič zhrzeně vykřikne "No to snad není možný, viděl jsi to?" a naše auto udělá na dálnici málem hodiny. Dodnes jsem osudu vděčná, že k havárii nedošlo a přežili jsme to ve zdraví. Vyletím a rozhlížím se, co že se to stalo přihodilo. Nikde nic. A jak se otáčím, přece jen zachytím, co bylo na posledním billboardu: reklama na pivo Velkopopovický Kozel: Hezká bloncka (jakžtakž oblečená) se na posteli sklání k moc pěknému chlapovi, který leží na zádech, je nahatý (v onom choulostivém místě zakrytý peřinou) a pod tím nápis "Vychutnej si svého kozla". Takže ten sexuální objekt byl v tomhle případě chlap, reklama se obracela s jasnou sexuální narážkou na ženu, a té se pokoušela tímhle způsobem něco prodat, a mí kolegové to málem nerozdýchali. Pohoršení nad současnou upadající morálkou jim vydrželo celý zbytek cesty tam.
A tak si říkám, proč nějakou výstavu nahotinek stěhovat jinam nebo dokonce zakazovat? Koloidní technika prý není úplně jednoduchá, ale koneckonců máme tu vědkyně. Tak proč by nepopadly nějaký ten stařičký fotografický přístroj a neblýskly pár mužských aktů a nepřidaly na výstavu pár svých výtvorů? Leckdo by se třeba rád kouknul. A blbě by si mohli připadat všichni stejně, takže by to byl počin tak nějak genderově vyvážený.

Komentáře

1 Nikky | E-mail | Web | 19. listopadu 2015 v 20:04

Myslím, že polonahotín a nahotín a sexuálnych narážok je na každom kroku ozaj dosť a hoci som mladá, tiež mi to občas lezie na nervy. Samozrejme, keby som nebola sexuálnym objektom aspoň pre môjho partnera, bolo by to asi dosť na nič, ale v obchodnom rokovaní to nie je nič moc.
Inak to vnímam u umenia, samozrejme, né každý umělec ale umí dělat umění (ako spievajú Staré Pušky). Myslím, že staré techniky fotenia majú svoj pôvab a robiť v dnešnej dobe z nahotiniek poprask mi príde trošku mimo, však kuknime 12 ročným deťom do mobilu, aby nmám nebolo     
Toď môj názor, inak super článok, som rada, že sem pridávaš aj svoje názory a príhody

2 Babakat | 20. listopadu 2015 v 8:16

Mně už ty genderové kecy vážně štvou. Já bych ty nány vyvážila rákoskou na holou. Třeba by se jim to líbilo být pro změnu objektem násilí. Teď už chtějí přepisovat i pohádky Boženy Němcové, aby byly vyvážené.  Je to ještě normální?

3 Daniela | 20. listopadu 2015 v 12:00

Zajímavý pohled a zajímavá vzpomínka. Na tu reklamu si taky vzpomínám.
Momentálně mě zaujala dodávka s nápisem Moje štětky vás potěší, bývá k vidění kolem Jiřího z Poděbrad. Jenom nevím, jestli jsou to malíři nebo kartáčníci.

4 Daniela | 20. listopadu 2015 v 14:01

Naši technici maj na zdi tohohle pána: http://media.super.cz/images/gallery/0000000007991065/uXADSCH9ZZl1_H_oTBGwHw/50cdd9c641a0216646b90200-51059?size=539 Jediná, která k nim patří je na mateřské, jinak jsou to chlapi.

5 valentina-panenky | Web | 20. listopadu 2015 v 15:24

[1]: S uměním máš úplně pravdu - mně osobně se třeba strašně líbí fotografie Tarase Kuščynského, hodně věcí od Saudků .... Prostě jsem se nad článkem o přestěhované výstavě ponořila do vzpomínek a najednou mi došlo, že se pořád řeší to samé.

6 valentina-panenky | Web | 20. listopadu 2015 v 15:26

[2]: Tak přepisování Němcové určitě normální není, doufám, že se to neujme a budu si chránit svá původní vydání

7 valentina-panenky | Web | 20. listopadu 2015 v 15:26

[3]: Moje štětky vás potěší     

8 valentina-panenky | Web | 20. listopadu 2015 v 15:27

[4]: To ale vůbec není špatný plakát

9 Daniela | 20. listopadu 2015 v 22:10

[8]: Kalendář. Fotí to Saudek. Poslední nevypadá špatně: http://sport.idnes.cz/foto.aspx?r=sporty&c=A151118_160554_sporty_elv

10 nauriel | 21. listopadu 2015 v 21:58

Je to prostě blázinec. Já si pamatuju, že když jsem nastoupila na své první pracoviště (stále tam s malýma přestávkama jsem), tak v každém kanclu kalendář a vyvalenou babou. To samé i na monitorech většiny chlapů. Přišlo mi to úplně ujeté, ale nekomentovala jsem to. Teď už to naštěstí vymizelo. Mlaďáci jsou zapálení do něčeho jiného a starší dostali rozum (nebo přes pracky, když jsem byla na mateřské ). Nicméně tu reakci kolem výstavy považuju za absurdní. Však v době baroka to taky byl jeden nudista vedle druhého a myslím, že ta doba byla mnohem prudérnější, než ta současná. Nemám nic proti dobře udělanému aktu, ať je to chlap nebo baba, případně nějaký vtipný slogan viz ty štětky Jen se to prostě musí umět

11 valentina-panenky | Web | 21. listopadu 2015 v 23:47

[9]: Dobrý fotky ...

12 valentina-panenky | Web | 21. listopadu 2015 v 23:52

[10]: Je to tak. Taky jsem se radši tenkrát k nahým babám všude nevyjadřovala - připadalo mi to ještě ujetější než ta ujetost mít je všude. Ale stejně mi udělalo dobře, že když to bylo v opačném gardu, tak byli kolegové najednou dotčení, že to bylo až roztomilý je sledovat.

13 Blanka | E-mail | Web | 22. listopadu 2015 v 17:42

Rušení výstavy ženských aktů je vážně volovina prvního stupně, tady souhlasím s Ivkou. O Němcové jsem zatím naštěstí neslyšela, co tam chtějí jako měnit??
Ohledně genderů jsem za to, aby byly platy na stejných postech stejné pro muže a ženy a to je tak asi všechno. Někdy si říkám, není nad zlatý "selský rozum"! Poznám hodně chlapů, kteří jsou prototyp macha, ale taky hodně prima chlapů, stejně tak to je u ženských, znám slepice a prima ženské . Pak záleží, kdo se kde a s kým setká. Tak plakáty s obnaženými dívčinami, asi se není co divit, po revoluci to byl prostě všechno velký svět, ale taky bych z toho nebyla dvakrát odvařená. Ono mi přijde, že chlapi si moc dobře uvědomují, že my ženské toho zvládneme mnohem více a tak nějak se bojí a proto se nás  asi podvědomě snaží znevažovat. Bez mučení se přiznám, že když jsem byla mladší, tak jsem to prožívala více, ale nyní už nad tím radši mávnu rukou. Někdy mám pocit, že chlapi se už pomalu začínají lepšit a pak přijdou takové seky ženských, viz. rušení výstavy.
Ale naprosto souhlasím, obě pohlaví se musí nějak domluvit, jinak bychom vymřeli   

14 valentina-panenky | Web | 22. listopadu 2015 v 20:17

[13]: Jsem ráda, že žiju v téhle době, ještě za mé babičky byla ženská, co šla třeba studovat, trochu za exota.
Rušit výstavy mi také připadá jako trotlovina, snad to v článku nevyznělo jinak.

Žádné komentáře:

Okomentovat