sobota 27. června 2020

Barbie paní Mudrákové a jejich nádherné šaty (publikováno 24.11.2013 18:16:00)

V létě roku 2009 jsme courali po východních Čechách a po Moravě a zavítali jsme i do Vizovic. Na zámku tam právě probíhala výstava Modely historických oděvů na panenkách Zdeňky Mudrákové - střípky z dějin módy, takže bylo celkem jasné, kam zamířím s foťákem.
Výstava byla umístěna ve dvou skleněných vitrínách u pokladny, a když jsem panenky uviděla, tak mi opravdu spadla čelist - kostýmy byly detailně propracované do nejmenších podrobností, odpovídaly boty, šperky, drobné doplňky a zahrnovaly období od gotiky až po sedmdesátá léta 20.století. Když paní v pokladně uviděla, jak zuřivě cvakám foťákem, daly jsme řeč, a paní tvrdila, že na panenky ve vitrínách kouká už dobrých 14 dní a stejně každý den najde nějaký další detail, kterého si ještě nevšimla.
Podmínky pro focení nebyly ideální, přes sklo se většinou nefotí nejlíp a v místnosti bylo jak denní světlo tak rozsvícený křišťálový lustr, ale dělala jsem, co jsem mohla.
Když jsem pak doma fotky třídila, připadala mi řada z nich povědomá, došlo mi to u modelu Agnes Sorelové, odpovídá obrazu - portrétu té dámy, milenky Karla VII, obraz dodnes visí v jednom zámku na Loiře. Identifikovala jsem i pár dalších obrazů, které asi posloužily jako předloha, u popisků fotek jsem je napsala do závorky, jestli poznáte další, prosím napište mi, zajímá mě to.
O paní Mudrákové jsem se pak dočetla, že studovala obuvnictví ve Zlíně (její miniaturní botičky jsou opravdu dokonalé), ale nikde jsem nenarazila na to, že by měla webové stránky.
O rok později v červnu 2010 měla výstavu ve Slavkově u Brna. Neváhala jsem a vyrazili jsme na dlouhý výlet. K panenkám přibylo ještě pár kousků z antiky a fotky vyšly o něco líp než ty z Vizovic.
Spojila jsem fotky z obou výstav do jednoho alba a jestli chcete,

(mělo by se spustit promítání fotek, jestli budete chtít promítání přerušit a vidět přehled fotografií, stiskněte Esc)

Komentáře

1 Mary | Web | 24. listopadu 2013 v 18:59

Krásna výstavy. Pani má veľký talent a obrovskú trpezlivosť. Určite bolo na čo pozerať. Najviac ma zaujali šaty pre Sissi

2 ľubo | 24. listopadu 2013 v 20:06

Nádherné oblečenie a topánky, toľké detaily.:) Páčia sa mi upravené bábiky najmä "Kenovia", tí sú super. Len škoda, že väčšina bábik nie je od Mattela (asi 12 ich je), niektoré z tých bábik sú strašidelné. :( Asi si pani berie vyradené lacné imitácie a tie potom oblečie do skvostov. Aj keď mama tvrdí, že tie bábiky sú len stojany na oblečenie, že to je jedno. Ale aj tak toto je asi jediná vec v ktorej som puntičkár a chcem vidieť skvelý celok, tak ako v prípade figurín vo výkladoch.:)

3 Valentina | Web | 24. listopadu 2013 v 21:14

[1]: Ano, ty byly skvostné. Ale já stejně nevěděla, na co mám koukat dřív, prostě co model, to perla. Škoda, že paní nemá vlastní stránky.

[2]: Ano, ukazovala jsem tyhle fotky pár panenkářkám, a tohle byla jediná námitka. Mě to nijak nerušilo ani nevadilo, vnímala jsem šaty a ty jsou exkluzivní. Ovšem kdyby tu byla možnost aby paní ty nádherné modely oblékla na značkové sběratelské panenky, tak by byl výsledek fascinující.

4 Vlaďka | 24. listopadu 2013 v 21:20

krása obdivuji jak ruční práci, tak znalost dobového oblečení mě se naopak skladba panenek moc líbí, pořád koukám na barbíny a tohle mě osvěžilo, asi jsem statečnější mě vůbec nepřijdou strašidelné

5 Blanule | Web | 25. listopadu 2013 v 18:32

Musela to být skvělá pastva pro oči, modely jsou povedené a skvělé detailně propracované Také si ale myslím, že mohla vybrat lepší modely/lky, ačkoli zase na druhou stranu kdo ví, kde by jinak panenky skončily?

6 Valentina | Web | 25. listopadu 2013 v 18:56

[4]:Hrabala jsem se v těch fotkách z obou výstav docela dlouho, teď, když jsem dávala dohromady album, zase. A znova jsem obdivovala ty detaily, klobouky, boty, šněrování, zdobení, účesy, paruky ... Prostě fantazie Paní opravdu umí.

[Smazaný komentář]Opravdu to byla pastva pro oči. A je to i zajímavý úhel pohledu - co se dá dokázat i s obyčejnou neznačkovou panenkou.

7 Valentina | Web | 25. listopadu 2013 v 18:59

Jinak zjišťuju, že svému blogu pořád nějak nerozumím - ten údajně smazaný komentář je reakce na příspěvek 5 a smazaný není a nebyl.
Tak pardon, třeba na to časem přijdu

8 Blanule | Web | 25. listopadu 2013 v 22:19

[Smazaný komentář] V poslední době to nějak blbne, já chtěla dnes chystat článek a nachystala jsem tak leda velké .....Ani nemůžu odpovídat na komentíky, ani vkládat,jsem zvědavá, zda se mi podaří vložit tento

9 Valentina | Web | 26. listopadu 2013 v 18:40

[8]: Povedlo se. Tak snad i mně se povede

10 ľubo | 27. listopadu 2013 v 12:27

[3]: Tak to osm rád, že nie som jediný, ktorý mal túto námietku. Ale ja to mám prosto ako diagnózu, a mám radšej aj pekné figuríny s pekným oblečením v obchodoch. Nemám rád škaredé v peknom oblečení.:)

11 Valentina | Web | 27. listopadu 2013 v 18:16

[Smazaný komentář] Chápu

12 tinka | 28. listopadu 2013 v 13:32

o p.Mudrákovej viem, že tento zvláštny koníček začala pestovať v dôchodku a že všetky šaty sú robené-šité ručne. Videla som aj pár fotografií ale takto detailne nafotenú výstavu nie ďakujem za ňu. Rada by som to videla naživo

13 tinka | 28. listopadu 2013 v 21:28

[3]:myslím že ani nie. Tieto bábiky majú oveľa skromnejšiu jednoduchšiu maľbu, takže vyzerajú v tých kostýmoch menej rušivo ako by vyzerali výrazne nalíčené barbie. Konkrétne sisi na mňa pôsobí trochu rušivo. Alžbeta Bathory by si zaslúžila bohatšiu parochňu ale výraz je dokonalý

14 Valentina | Web | 28. listopadu 2013 v 23:24

[12]: Stálo to určitě za dlouhou cestu. Vlastně už je to tři roky, tak doufám, že zas někde vystavovat bude. Ta paní z pokladny ve Vizovicích měla pravdu - člověk ty panenky může vidět víckrát a vždycky na nich najde něco, čeho si ještě nevšimnul.

15 Valentina | Web | 29. listopadu 2013 v 16:44

[13]: Řeknu to tak - ráda bych ty šaty viděla i na sběratelských panenkách, čistě jako zajímavý pokus, ale jak už jsem psala, na výstavách mě to vůbec nerušilo. A vlastně ty dámy na obrazech, hlavně ty středověké z rodinných galerií bývají málokdy krasavice ala Barbie.

16 tinka | 1. prosince 2013 v 11:03

na barbie šije a vystavuje pani Květuše Adámková - neboli by aj z toho nejaké foto ? Predsa len je to v Čechách...

17 Valentina | Web | 2. prosince 2013 v 22:54

[16]: Tak tuhle paní neznám - ani jsem pokud vím od ní žádné modely neviděla...

18 tinka | 3. prosince 2013 v 17:56

[17]:skús internet....

19 růža | 31. prosince 2013 v 7:54

Nádherné šaty, paní Mudráková je neskutečně šikovná. Škoda, že nemá své stránky.

Žádné komentáře:

Okomentovat